יום חמישי, 17 ביולי 2008

פרנץ קראוס מהאבות המייסדים של הגרפיקה השימושית בישראל






פרנץ קראוס נולד בעיירה פלטן באוסטריה וגדל בגראץ, במשפחה של אמני עיצוב וגרפיקאים יהודים. בגיל 18 עבר קראוס לווינה, והחל שם בקריירה כגרפיקאי. שם גיבש תודעה ציונית.
בין השנים 1926 - 1933 עבד כגרפיקאי אצל מוציא לאור בולט בברלין. עם עליית הנאציזם לשלטון החליט קראוס להגר לארץ ישראל, אך נתקל בקשיים עקב הגבלות ההגירה של המנדט הבריטי. בין 1933 ל-1934 שהה עם אשתו אני בברצלונה, ועסק בעיצוב כרזות לסרטים. באוקטובר 1934 הגיע קראוס לארץ ישראל, והתיישב בתל אביב. קראוס החל בעיצוב כרזות, ורכש מוניטין כמעצב. בין לקוחותיו הקבועים היה מפעל הסיגריות דובק עבורו עבד במשך 45 שנה, ומפעל עלית, עבורו עיצב את המותג שוקולד פרה. קראוס הביא לארץ ישראל שיטות פרסום וגרפיקה שלא נודעו בה עד אז, ופיתח מאוד את ענף הפרסום. על אף שהשתמש בצילום בעבודותיו המאוחרות, נודע ביצירותיו המצויירות, לרוב בצבעי גואש.
בשנת 1935 נמנה על מייסדי אגודת המעצבים הגראפיים בארץ ישראל, הפעילה כיום בשם אגודת המעצבים הגראפיים בישראל.
יצירתו הידועה ביותר היא הכרזה "Visit Palestine" משנת 1936, שנוצרה עבור גוף שנקרא "האיגוד לתיירות של פלסטיין" (Tourist Association of Palestine), גוף ציוני, שככל הנראה בחר בשם זה כדי להראות כגוף של ממשלת המנדט. המטרה הגלויה הייתה לעודד תיירות לארץ ישראל ואילו המסר הסמוי היה קריאה ליהודי התפוצות לעלות לארץ ישראל. הכרזה מראה נוף פנורמי של העיר העתיקה בירושלים.
קראוס המשיך ליצור גם לאחר תקומת מדינת ישראל וזכה להוקרה ולהערכה עוד בימי חייו, כאמן מוביל. בשנת 1981 יזם האמן
דוד טרטקובר תערוכה רטרוספקטיבית של קראוס במוזיאון תל אביב. תערוכה זו שימשה כבסיס לאוסף הכרזות בתצוגת הקבע במוזיאון.


תגובה 1:

תרבות ישראלית אמר/ה...

הבאת רעיונות טובים שיכולים לקדם אמנים שונים זה דבר מאוד חשוב למענם ולמען העם,בשביל שאנשים יבינו שאומנות זה לא סתם דבר ויש להשקיע בזה,למעשה זה הכרחי אפילו.